Kasvun ja oppimisen tuen järjestäminen

Opetussuunnitelman teksti

Esiopetukseen osallistuvat lapset kuuluvat perusopetuslain mukaisen kasvun ja oppimisen tuen piiriin. Lain mukaan lapsilla on oikeus saada riittävää tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Lapsen kasvun ja oppimisen tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Perusopetuslaissa säädettyjä tukimuotoja ovat esimerkiksi osa-aikainen erityisopetus, tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä erityiset apuvälineet. Tukimuotoja voi käyttää kaikilla tuen tasoilla sekä yksittäin että samanaikaisesti toisiaan täydentävinä. Lapsen saaman tuen tulee olla joustavaa, pitkäjänteisesti suunniteltua ja tuen tarpeen mukaan muuttuvaa. Tukea annetaan niin kauan sekä sen tasoisena ja muotoisena kuin se on tarpeellista. Varhaisen tunnistamisen sekä kasvun ja oppimisen tuen tehtävänä on ehkäistä oppimisvaikeuksia sekä ongelmien monimuotoistumista ja syvenemistä.

Kasvun ja oppimisen tuen järjestämisen lähtökohtana ovat kunkin lapsen ja lapsiryhmän vahvuudet sekä oppimis- ja kehitystarpeet. Esiopetuksessa huolehditaan siitä, että kaikki lapset saavat onnistumisen kokemuksia oppimisessa ja ryhmän jäsenenä toimimisessa. Näin tuetaan lasten myönteistä käsitystä itsestään. Monipuolista palautetta ja oppimisesta koottua tietoa käytetään suunnitelmallisesti lasten kannustamiseen ja ohjaamiseen. Tällä tehdään oppimisen edistyminen lapsille näkyväksi.

Kasvun ja oppimisen tukeminen merkitsee yhteisöllisiä ja oppimisympäristöihin liittyviä ratkaisuja sekä lasten yksilöllisiin tarpeisiin vastaamista. Huomiota kiinnitetään erityisesti esteettömyyteen, oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tunnistamiseen. Opettajien, erityisopettajien, esiopetuksen muun henkilöstön sekä muiden tuen ammattihenkilöiden monialainen yhteistyö lasten tuen tarpeen havaitsemisessa sekä tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa on tärkeää. Yhteistyöhön kulloinkin osallistuvat ammattihenkilöt harkitaan tapauskohtaisesti.

Periaatteena on, että tuen tarve arvioidaan, ja sitä koskevat ratkaisut ja perusopetuslain mukaiset päätökset tehdään mahdollisimman pian esiopetuksen alettua. Usein lapsen tuen tarve on havaittu jo ennen esiopetuksen alkamista. Esiopetuksen, lapsen aiemman varhaiskasvatuksen, neuvolan ja huoltajien yhteistyöllä turvataan lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen jatkumoa. Tietoa lapsen mahdollisesti ennen esiopetusta saamista tukitoimista hyödynnetään esiopetuksessa.

Tuen tarvetta arvioitaessa ensimmäiseksi tarkastellaan käytettyjä toimintatapoja, opetusjärjestelyjä ja oppimisympäristöjä sekä niiden soveltuvuutta lapselle. Tarkastelun pohjalta arvioidaan, voidaanko näitä muuttamalla toteuttaa lapselle paremmin sopivia pedagogisia ratkaisuja.

Tuki annetaan lapselle ensisijaisesti omassa esiopetusryhmässä erilaisin joustavin järjestelyin, ellei lapsen etu välttämättä edellytä lapsen siirtämistä toiseen ryhmään tai yksikköön. Mikäli lapsi käyttää esiopetuksen lisäksi muita varhaiskasvatuspalveluja, esiopetuksen ja muun varhaiskasvatuksen henkilöstö tekee yhteistyötä lapsen kasvun ja oppimisen tukeen liittyvissä asioissa.

On tärkeää, että tieto lapsen tuen tarpeesta ja esiopetuksen aikana saamasta tuesta siirtyy myös perusopetukseen. Opetuksen järjestäjät vastaavat sujuvista tiedon siirron käytäntöjen luomisesta ja kehittämisestä.

 

Yhteistyö huoltajan kanssa tuen aikana

Opetus ja kasvatus tulee järjestää yhteistyössä huoltajien kanssa siten, että jokainen lapsi saa oman kehitystasonsa ja tarpeidensa mukaista opetusta, ohjausta ja tukea. Kun lapsella on tuen tarvetta, huoltajan kanssa tehtävän yhteistyön merkitys korostuu. Esiopetuksen henkilöstön tulee tuntea säädökset ja määräykset, jotka liittyvät huoltajan kanssa tehtävään yhteistyöhön lapsen tukeen liittyvissä asioissa. Kaikille huoltajille on hyvä kertoa tuen mahdollisuudesta ja sen keskeisistä periaatteista. Lapset osallistuvat yhteistyöhön tarkoituksenmukaisella, heille sopivalla tavalla.

Esiopetuksen henkilöstön on tärkeää olla yhteydessä huoltajaan heti, kun lapsella ilmenee kehityksen tai oppimisen ongelmia tai hänen hyvinvointinsa on vaarantumassa. Huoltajalle annetaan riittävästi tietoa esimerkiksi lasta koskevien asioiden käsittelystä, tietojen saannista ja niiden luovuttamisesta sekä salassapidosta. Huoltajaa kannustetaan tukemaan osaltaan lastaan tavoitteiden saavuttamisessa. Tavoitteena on toimia yhteisymmärryksessä lapsen ja huoltajan kanssa. Huoltajien on hyvä tietää, että he tai lapsi eivät voi kieltäytyä kasvun ja oppimisen tuen vastaanottamisesta, eikä heidän suostumustaan tarvita tuen tarpeen arviointiin ja tuen suunnitteluun. Lapsi voi tarvita myös yksilökohtaisen oppilashuollon tukea. Tämä perustuu vapaaehtoisuuteen ja edellyttää huoltajan suostumusta (katso Oppilashuolto).

 

TUUSULAN LOGO PITKA 4-VARI_PNG

 

Tuusulan kasvatus- ja sivistystoimessa kasvun ja oppimisen tuki on kuvattu tukipolkuna, jonka lähtökohtana on hyvä esiopetuspäivä. Esiopetuksessa keskeistä on joustavat, kaikkien lasten osallisuutta korostavat oppimisjärjestelyt. Pedagogisilla ratkaisuilla, toteutettavilla menetelmillä ja riittävillä tukitoimilla taataan osallistuminen ja mahdollisuus oppimiseen lapsen yksilöllisellä tavalla.

Yksittäistä lasta tai koko esiopetusryhmää voidaan tukea, kuten pedagogisin keskusteluin, pienryhmätoiminnalla, arjen strukturoinnilla ja havainnoinnilla. Keskeistä on rakentava yhteistyö huoltajien sekä muiden lapsen kanssa työskentelevien tahojen kanssa.

Esiopetuksessa kaikki lapset kuuluvat yleisen tuen piiriin. Jos yleinen tuki ei riitä, laaditaan lapselle pedagoginen arvio, jonka pohjalta on mahdollista siirtyä tehostettuun tukeen. Tästä päätetään moniammatillisessa pedagogisen tuen ryhmässä. Tuusulassa pedagogisen tuen ryhmän jäsenet on sovittu alueellisesti. Kolmas tukiporras on erityinen tuki, josta päätös tehdään hallintolain mukaisesti. Lapsen kaikkeen tukemiseen kuuluu olennaisena osana kasvatuskumppanuus huoltajien kanssa. Hyvä yhteistyö on edellytys lapsen kasvun ja oppimisen tukemisessa.

Siirtymävaiheessa esiopetuksesta perusopetukseen toimitaan kunnan prosessikuvauksen mukaisesti (Esiopetuksesta kouluun siirtyminen-prosessikuvaus. LINKKI prosessikuvaukseen. Tieto lapsesta, mahdollisesta lapsen tuen tarpeesta ja esiopetuksen aikana annetusta tuesta siirtyy perusopetukseen.

Oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen tukevat lapsen kasvua ja oppimista. Tuusulan kuntaan on laadittu Tuusulan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, Varhaiskasvatuksen turvallisuussuunnitelma sekä Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma. Tuusulan koko varhaiskasvatuksen henkilökunta on koulutettu lasten vertaissovitteluun (Miniverso).

 

tukipolku_v2_700px_png

 

KASVUN JA OPPIMISEN TUEN SUUNNITELMALLINEN SEULONTA, ARVIOINTI JA SEURANTA TUEN JÄRJESTÄMISEKSI

Esiopetusyksiköissä laaditaan vuosittain työ-, arviointi- ja kehittämissuunnitelma (TAK-suunnitelma), jossa on mukana oppilashuoltosuunnitelma. Oppilashuoltosuunnitelma pohjautuu Tuusulan kunnan oppilashuoltosuunnitelmaan (Oppilashuoltolaki 1287/2013, voimaan 1.8.2014). TAK-suunnitelma yhdessä kunnan muiden käytössä olevien ohjeistusten kanssa määrittävät keinot, joilla lapsen tuen tarvetta seulotaan, arvioidaan ja seurataan.

 

kasvun_ja_oppimisen_tuen_seulonta_yms_v2_700px_png

 

Tuusulassa tuen mahdollisuuksista ja sen keskeisistä periaatteista kerrotaan huoltajille syksyn vanhempainillassa. Kunnan ja yksiköiden omat esiopetuksen oppilashuoltosuunnitelmat ovat luettavissa kunnan nettisivujen kautta.


Netland-tuotantoa