Oppimisympäristöt esiopetuksessa

Opetussuunnitelman teksti

Oppimisympäristöillä tarkoitetaan esiopetuksessa tiloja, paikkoja, välineitä, yhteisöjä ja käytäntöjä, jotka tukevat lasten kasvua, oppimista ja vuorovaikutusta. Oppimisympäristöt muodostavat pedagogisesti monitahoisia ja joustavia kokonaisuuksia. Ne tarjoavat mahdollisuuksia leikkiin, luoviin ratkaisuihin ja asioiden monipuoliseen tarkasteluun lapsia motivoivia ja toiminnallisia työtapoja käyttäen.

Kehittämistä ohjaavat näissä perusteissa määritellyt arvoperusta, oppimiskäsitys sekä toimintakulttuurin kehittämiselle asetetut tavoitteet. Lisäksi otetaan huomioon lasten osaaminen, heidän kiinnostuksen kohteensa ja yksilölliset tarpeensa sekä esiopetuksen toteuttamisen periaatteet. Oppimisympäristöjen tulee olla turvallisia ja terveellisiä. Ne tarjoavat myös mahdollisuuksia leikkiä ja työskennellä rauhassa ja kiireettömässä ilmapiirissä. Oppimisympäristöissä kiinnitetään huomiota ergonomiaan, ekologisuuteen, esteettisyyteen, esteettömyyteen ja sekä tilojen valaistukseen, sisäilman laatuun, siisteyteen ja viihtyisyyteen.

Oppimisympäristöjä kehitetään niin, että ne edistävät vuorovaikutusta ja yhteisöllistä tiedon rakentumista. Yhteisesti sovitut säännöt ja toimintatavat luovat ilmapiiriltään turvallisen ja muita kunnioittavan oppimisympäristön. Monipuoliset oppimisympäristöt tukevat lasten aktiivisuutta, terveen itsetunnon ja sosiaalisten taitojen kehittymistä sekä oppimaan oppimisen taitoja ja tasa-arvoa. Lapset osallistuvat oppimisympäristöjen rakentamiseen. Heidän ideansa ja tuotoksensa näkyvät oppimisympäristöissä. Tämä tukee lasten osallisuutta ja antaa heille onnistumisen kokemuksia sekä vahvistaa vuorovaikutusta vertaisryhmän kanssa.

Oppimisympäristöinä käytetään ulko- ja sisätiloja, lähiluontoa ja rakennettua ympäristöä. Esiopetuksessa käytetään ja sovelletaan myös tieto- ja viestintäteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Lisäksi hyödynnetään eri yhteistyökumppaneiden, kuten kirjasto-, kulttuuri- ja liikuntatoimen tarjoamia mahdollisuuksia. Lasten omia leikkikaluja, tieto- ja viestintäteknologisia laitteita ja muita välineitä voidaan käyttää huoltajien kanssa sovituilla tavoilla. Tavoitteena on, että oppimisympäristöt muodostavat lapsille kokonaisvaltaisen oppimaiseman ja kannustavat aktiiviseen, yhteisölliseen ja itsenäiseen oppimiseen.

 

TUUSULAN LOGO PITKA 4-VARI_PNG

 

Esiopetusyksiköissä luodaan oppimista edistävä ympäristö, jossa lapsen oma toiminta sekä vuorovaikutus toisten kanssa mahdollistavat ja tukevat oppimista. Turvallinen ja tervettä kasvua edistävä oppimisympäristö rakentuu fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta, emotionaalisesta ja pedagogisista tekijöistä.

Esiopetuksen oppimisympäristössä keskeistä on kasvattajan ja lapsen välinen sekä lasten keskinäinen vuorovaikutus, erilaiset toimintatavat ja oppimistilanteet. Esiopetusyksiköissä kiinnitetään huomiota oppimisympäristöihin muokkaamalla tiloja, sisältöjä ja välineistöä monipuolisten oppimiskokemusten mahdollistamiseksi. Työvälineiden ja materiaalien tulee olla lasten ulottuvilla. Oppimisympäristöä ja siellä noudatettavia yhteisiä toimintatapoja suunnitellaan ja muokataan yhdessä lasten kanssa.

Oppimisympäristön suunnittelussa otetaan huomioon toiminnallinen oppiminen. Monipuolinen oppimisympäristö on myös kielellisesti virikkeellinen, jossa näkyy esimerkiksi kuvien käyttö sekä tekstien ja sanojen kirjoittaminen näkyviin. Esiopetuksessa hyödynnetään myös käytössä olevia tieto- ja viestintäteknologiavälineitä. Hyvä oppimisympäristö ottaa huomioon eri oppimistyylit ja lapsi voi käyttää eri aisteja oppimisessaan. Oppimisympäristöä muovataan lasten tarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden mukaan esiopetusvuoden aikana. Esiopetusyksiköt kirjaavat oppimisympäristöön liittyvät asiat ja mahdolliset erityispiirteet kuten lähiympäristön kulttuuritarjonta esiopetuksen työ-, arviointi- ja kehittämisensuunnitelmaan.


Netland-tuotantoa