|
Paikalliset erityispiirteet ja esiopetuksen erilaiset järjestämisen tavatOpetussuunnitelman teksti Opetuksen järjestäjällä on vastuu paikallisen esiopetuksen opetussuunnitelman laadinnasta ja kehittämisestä. Paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetään esiopetuksen kasvatus- ja opetustyön, oppilashuollon, huoltajien ja esiopetuksen yhteistyön sekä esiopetuksen muun toiminnan järjestämisestä ja toteuttamisesta esiopetuksen kansallisten perusteiden pohjalta. Opetussuunnitelma laaditaan siten, että se määrittelee, ohjaa ja tukee esiopetuksen järjestämistä kaikissa esiopetuksen yksiköissä. Opetuksen järjestäjä ottaa huomioon paikalliset erityispiirteet, lasten tarpeet sekä esiopetusta koskevan arviointitiedon ja kehittämistyön tulokset opetussuunnitelmaa laatiessaan. Opetussuunnitelman laadinnassa otetaan huomioon myös muut paikalliset suunnitelmat, kuten:
Tuusulan esiopetussunnitelma määrittelee, tukee ja ohjaa esiopetuksen järjestämistä kaikissa kunnan esiopetusta antavissa toimintayksiköissä. Lisäksi esiopetusyksiköt laativat lukuvuoden alussa työ-, arviointi- ja kehittämissuunnitelman siitä, miten esiopetus toimintayksikössä järjestetään. Vuosittain tehtävässä suunnitelmassa tarkennetaan toimintayksikön esiopetuksen tavoitteet, lukuvuoden teemat, esiopetuksen järjestelyt, yhteistyö, oppilashuolto, monikulttuurinen esiopetus, kasvun ja oppimisen tuen järjestäminen ja resursointi sekä henkilökunnan ammattitaidon kehittäminen. Henkilöstö tekee arvioinnin lukuvuoden lopussa. Keväisin esiopetuksen kysely suunnataan kaikkien kunnan esiopetusryhmien lasten huoltajille, jotka arvioivat lapsensa esiopetuksen toteutumista. Tuusulassa on luotu yhtenäinen malli siihen, miten esiopetuksen opettajat keväisin haastattelevat esiopetusikäiset lapset. |
|