Arviointi opetuksen ja oppimisen tukena

Opetussuunnitelman teksti

Arviointi on kiinteä osa esiopetusta. Arvioinnilla on esiopetuksessa kaksi tehtävää: sen avulla suunnitellaan ja kehitetään opetusta sekä tuetaan kunkin lapsen hyvinvointia, kasvua ja oppimista. Arviointi on havainnoinnin, dokumentoinnin, arviointipäätelmien ja palautteen muodostama kokonaisuus, johon osallistuvat opettajien lisäksi muu esiopetuksen henkilöstö sekä lapset ja huoltajat.

Esiopetuksen tehtävänä on edistää yhteistyössä huoltajien kanssa lasten kehitys- ja oppimisedellytyksiä. Tavoitteellisen ja lasten kehitystä tukevan opetuksen edellytyksenä on, että opettaja saa tietoa lasten aiemmista kasvuympäristöistä, kehittymisestä ja oppimisesta sekä mielenkiinnon kohteista. Keskeisiä tiedonlähteitä ovat lapsen huoltaja, aiemman varhaiskasvatuksen henkilöstö sekä lapsi itse. Esiopetuksen opettaja hyödyntää tietoja lapsen henkilökohtaisten tavoitteiden suunnittelussa yhteistyössä huoltajan ja lapsen kanssa. Suunnittelun apuna voidaan käyttää lapsikohtaista esiopetuksen oppimissuunnitelmaa.

Opettaja seuraa kunkin lapsen kehittymistä ja oppimista esiopetuksen aikana. Seurannan kohteena ovat lasten työskentely, käyttäytyminen ja heidän oppimisensa edistyminen eri tiedon- ja taidonaloilla. Seuranta perustuu jatkuvaan havainnointiin sekä monipuoliseen dokumentointiin. Lasten tekemät työt ja omat kokemukset ovat osa dokumentointia ja arviointia. Myös huoltajan havainnot lapsensa oppimisesta ja hyvinvoinnista ovat tärkeitä. Kootun seurantatiedon ja siitä johdettujen arviointipäätelmien pohjalta opettaja suuntaa opetusta ja oppimisympäristöjä sekä lasten mahdollisesti saamaa tukea.

Opettaja ja lasta ohjaava muu henkilöstö antavat lapsille päivittäin rohkaisevaa ja kannustavaa palautetta lasten vahvuuksista ja kehittämisalueista. Koottua dokumentaatiota käytetään niin, että kukin lapsi voi havaita edistymistään. Tämä rakentaa lasten myönteistä käsitystä itsestään oppijana. On tärkeää, että huoltajat saavat usein palautetta lapsensa työskentelystä, käyttäytymisestä ja oppimisen edistymisestä, jotta he voivat osaltaan tukea lastaan.

Esiopetuksessa kehitetään lasten edellytyksiä itsearviointiin. Lapsia rohkaistaan kuvaamaan, mistä he esiopetuksessa pitävät, missä he ovat omasta mielestään onnistuneet ja mitä he haluaisivat opetella jatkossa. Opettaja ohjaa lapsia myös pohtimaan yhteisten tehtävien onnistumista. Lasten oppimisen polun aikana vähitellen kehittyvä itsearviointitaito on osa oppimisen taitoja.

On tärkeää, että tarpeelliset tiedot kunkin lapsen esiopetuksen aikaisesta työskentelystä sekä kasvun ja oppimisen etenemisestä ovat opettajan käytettävissä lapsen siirtyessä ensimmäiselle luokalle. Tämä varmistetaan esiopetuksen ja koulun henkilöstön sekä huoltajien ja lasten yhteistyöllä. Tietojen siirtämisessä voidaan hyödyntää esiopetuksen aikana koottuja kunkin lapsen etenemistä kuvaavia dokumentteja sekä lapselle mahdollisesti laadittua oppimissuunnitelmaa tai HOJKSia. Opetuksen järjestäjä vastaa toimivien siirtymävaiheen käytäntöjen luomisesta. Tietojen siirrossa noudatetaan voimassa olevia säännöksiä.

Opetushenkilöstön tavoitteellinen itsearviointi on esiopetuksen laadun ylläpitämisen ja kehittämisen ehto. Opettajat käyttävät lasten kasvun ja oppimisen seurannasta saamaansa arviointitietoa ja dokumentaatiota pedagogisessa suunnittelussa ja opetuksen uudelleen suuntaamisessa. Lapsilta ja huoltajilta saatu palaute otetaan huomion toiminnan kehittämisessä.

Lapsille annetaan lukuvuoden päätteeksi esiopetuksen osallistumistodistus. Todistukseen merkitään todistuksen, opetuksen järjestäjän, koulun/päiväkodin ja lapsen nimi, lapsen henkilötunnus sekä todistuksen antamispäivä. Lisäksi todistukseen merkitään, että todistus on Opetushallituksen 22.12.2014 hyväksymien esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukainen. Todistus voi sisältää yleiskuvauksen toteutuneesta esiopetuksesta. Todistukseen ei merkitä lapsen persoonaan, oppimisen etenemiseen tai lapsen toimintaan liittyviä kuvauksia.

 

TUUSULAN LOGO PITKA 4-VARI_PNG

 

Lapsen esiopetusvuoden tavoitteista keskustellaan yhdessä lapsen ja huoltajien kanssa. Täydentävässä päivähoidossa olevalle lapselle oppimisen tavoitteet kirjataan lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Yhteistyö huoltajien kanssa vahvistaa arviointikulttuuria. Oppimissuunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia ja kehittämiskohteita ja niiden perusteella oppimistavoitteet. Kehittymistä ja oppimista seurataan päivittäin. Esiopetuksen arvioinnissa painotetaan lapsen kasvu- ja oppimisprosessin edistymistä.

Arviointi on päivittäistä, jatkuvaa vuorovaikutusta lapsen ja aikuisen välillä. Se on monipuolista ja siinä otetaan huomioon lapsen aikaisempi kehitys. Arviointi on kokonaisvaltaista, jossa kuvataan ja seurataan kasvun, kehityksen ja oppimisen etenemistä prosessina. Arvioinnin keskeisimpinä tehtävinä on vahvistaa lapsen itsetuntoa oppijana ja vahvistaa samalla positiivista minäkuvaa. Arvioinnin ja palautteen, myös rakentavan palautteen, ansiosta lapsi harjoittelee ja jäsentää omaa työskentelyään toimivammaksi.


itsearviointi_v2_700px_png

Syksyllä toimintavuoden alussa opettajat tekevät lapselle alkukartoituksia, kuten kielellisistä ja matemaattisista valmiuksista sekä Kontrolloidun piirrostarkkailun. Lapsi arvioi omaa oppimistaan ja pohtii mitä pitää vielä harjoitella. Näiden tietojen ja havaintojen pohjalta laaditaan yhteistyössä vanhempien kanssa tavoitteet opetukselle. Käydään yhteisiä keskusteluja lapsen omasta oppimisesta, missä asioissa onnistuttu ja mitä pitäisi vielä harjoitella. Keskusteluista ja havainnoista saatu tieto hyödynnetään suuntaamaan opetusta oikeaan suuntaan. Lapsi on mukana häntä koskevissa arvioinneissa. Tarvittaessa tehdään väliarviointi yhdessä huoltajien kanssa oppimissuunnitelmaan. Keväällä arvioidaan, miten tavoitteet on saavutettu.

Esiopetushenkilöstö arvioi omaa toimintaansa arjessa sekä saadun palautteen mukaan. Toimintaa muutetaan ryhmän tarpeiden mukaisesti. Lapset ja huoltajat arvioivat kulunutta esiopetusvuotta keväällä.

Tiedonsiirto

Tiedonsiirto kouluun tehdään tiedonsiirto-lomakkeella. Tehostetussa tuessa olevien lasten tiedonsiirtolomakkeeseen liitetään pedagoginen arvio sekä lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma. Erityisessä tuessa tiedonsiirto- lomakkeeseen liitetään pedagoginen selvitys ja henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).

Osallistumistodistus

Lapselle annetaan keväällä Tuusulan kunnan osallistumistodistus esiopetuksesta. Todistus on liitteenä.



Netland-tuotantoa