Kuluttajaturvallisuus

Kuluttajaturvallisuuslain (920/2011) mukaan tuote tai palvelu ei saa aiheuttaa vaaraa kuluttajan turvallisuudelle - hänen terveydelleen tai omaisuudelleen. Laki asettaa toiminnanharjoittajalle velvollisuuden olla huolellinen, vahinko- ja vaaratilanteet pitää pyrkiä estämään ennalta.

Kuluttajaturvallisuuslaki astui voimaan 1.1.2012 ja se korvasi vanhan tuoteturvallisuuslain (75/2004).

 

Kuluttajaturvallisuusvalvonta 1.5.2016 alkaen

 

Kuluttajaturvallisuusvalvonta valtiollistetaan ja keskitetään Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon (Tukes) 1.5.2016 alkaen. Kuluttajaturvallisuuslakiin (920/2011) on tehty eduskunnan päätöksellä muutos (1510/2015), jonka mukaisesti kuntien toimivalta kuluttajaturvallisuusvalvontaviranomaisena päättyy ja kuluttajaturvallisuusvalvonta irrotetaan ympäristöterveydenhuollon kokonaisuudesta. Myös aluehallintovirastojen ohjaustehtävä poistuu samassa yhteydessä. Lakimuutoksen voimaantulosäännöksen mukaisesti kuitenkin ennen 1.5.2016 kuntien kuluttajaturvallisuusvalvontaviranomaisissa vireille tulleet asiat käsitellään loppuun kuntien toimesta.

 

Kuluttajaturvallisuuslainsäädäntö koskee kuluttajapalveluja siltä osin, kun niiden turvallisuudesta ei ole muualla laissa säädetty. Vastuu kuluttajapalvelujen turvallisuudesta on aina palvelun tarjoajalla. Viranomaisvalvonta on pistokokeenomaista, eikä kaikkia kuluttajapalveluja tarkasteta kuluttajaturvallisuuslainsäädännön nojalla. Jatkossa valvonta hoidetaan kokonaisuudessaan Tukesista käsin. Tukesin verkkosivuilta löytyvät toimintaohjeet sekä kuluttajille että palvelun tarjoajille tilanteissa, joissa palvelu aiheuttaa vaaraa.

 

Kuluttajat voivat tehdä ilmoituksen vaaraa aiheuttaneesta kuluttajapalvelusta Tukesin verkkosivuilta löytyvällä ilmoituslomakkeella, mikäli asia ei ole korjautunut yhteydenotolla palvelun tarjoajaan.

 

Palvelun tarjoajien tulee tehdä ilmoitus vaaraa aiheuttaneesta kuluttajapalvelusta tai vakavasta läheltä piti -tilanteesta  (KuTuL 8 §) suoraan Tukesiin verkkosivuilla annettujen ohjeiden mukaisesti. Ilmoitusvelvollisuutta uudesta kuluttajapalvelusta tai toiminnassa tapahtuneesta olennaisesta muutoksesta ei enää ole, mutta velvollisuus laatia turvallisuusasiakirja tietyistä palveluista säilyy.

 

Tukesin verkkosivuilta löytyy runsaasti tietoa palvelun tarjoajan velvollisuuksista ja eri palveluihin kohdistuvista turvallisuusvaatimuksista sekä kuluttajapalveluryhmän yhteystiedot.